fredag 24 oktober 2014

Ta emot Jesus

Ta emot Jesus

Vill du öppna för Jesus och ta emot honom.

Bibeln lär oss att ska du bli frälst måste du ta emot Jesus. Det är bara de som har tagit emot Jesus som är frälsta.

Joh 1:12

Men åt alla som tog emot honom gav han rätt att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn.

Bibeln säger på flera ställen att du ska ta emot Jesus. Versen vi nyss läste säger det. Den säger att när du tar emot Jesus blir du ett Guds barn. 

Detta betyder att har du inte tagit emot Jesus så är du inte ett Guds barn. Guds barn är bara de som har tagit emot Jesus.

Alla är alltså inte Guds barn. Det är endast de som har tagit emot Jesus.

Sackeus

Luk 19:5

När Jesus kom till det stället, såg han upp och sade till honom: "Sackeus, skynda dig ner, ty i dag måste jag komma och stanna i ! ditt hus.." 6 Sackeus skyndade sig ner och tog emot honom med glädje.

Överallt dit Jesus kom tog människor emot honom. Och de som tog emot honom blev frälsta och fick sina synder förlåtna.

Sackeus som hade klättrat upp i ett träd tog emot Jesus. Och det står att han tog emot honom med glädje.

Sackeus blev frälst

Luk 19:9 

Jesus sade till honom: "I dag har frälsning kommit till denna familj, eftersom också han är en Abrahams son. 

Efter att Sackeus hade tagit emot Jesus så vittnade Jesus om honom och sa att han nu var frälst. 

Sackeus blev frälst då han tog emot Jesus. På samma sätt blir du frälst när du tar emot Jesus.

Alla människor är inte frälsta. Det är bara de som har tagit emot Jesus som är frälsta.

Hur du tar emot Jesus

Upp 3:20

Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.

Den här fantastiska versen talar om hur du tar emot Jesus. Den har hjälpt mån! ga människ! or ta emot Jesus och bli frälsta.

Jesus knackar på din dörr. Nu kan du välja att öppna dörren och släppa in honom, eller låta honom gå igen.

Öppnar du dörren och släpper in Jesus - då tar du emot honom.

Alltså: Jesus knackar på ditt hjärtas dörr och vill komma in. Öppnar du då ditt hjärtas dörr och låter honom komma in i ditt hjärta - då tar du emot honom. Då kommer han in i ditt hjärta och du blir frälst!

Jesus kommer och bor i dig

Ef 3:17

och att Kristus genom tron skall bo i era hjärtan och ni skall bli rotade och grundade i kärleken.

När du tar emot Jesus genom tron kommer Jesus in i dig och bor i ditt hjärta. 

Joh 14:23

Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.

Jesus tar sin boning i dig. Han kommer bokstavligt in i dig och bor i dig. Och han kommer aldrig lämna dig, om inte du lämnar honom.

Ta emot Jesus

Om du vill ta emot Jesus och bli frälst och ett Guds barn så kan du göra detta genom att be den hör föreslagna bönen högt med din mun direkt till Jesus:

Jesus, jag tar emot dig nu.

Jag bekänner dig Jesus som min Herre och Frälsare. 

Jag tror att Gud har uppväckt dig från de döda. 

Jag ber om förlåtelse för alla mina synder. 

Tack att du har förlåtit mig. 

Tack att jag nu är frälst. 

Tack att jag nu är ett Guds barn.

Amen.

Bad du bönen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar