onsdag 8 februari 2017

Min kallelse är att predika om Jesus - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-02-09 01:00

Nyhetsbrev från apg29.nu


☑ Vill du avbeställa eller skriva upp dig för nyhetsbrevet går du hit: Nyhetsbrev | Apg29


http://www.apg29.nu/bild2.php?w=480&h=75&src=img/1486498722-christer-aberg-och-korset.jpg

Min kallelse är att predika om Jesus

Jag har därför upptäckt att vi inte bara behöver prata om frälsning i Jesus Kristus för icke kristna utan vi måste också tala om frälsning för de som är kristna i våra församlingar och kyrkor. 

Vi behöver mer än någonsin på ett enkelt sätt förkunna de bibliska grunderna och sanningen om Jesus Kristus. Förkunnar vi inte grunderna då kan villoläro! r och komma in och ställa till elände. Har inte människor en bra grund så kan de bli lurade av dessa villoläror och börja tvivla. De vet alltså inte vad de ska tro på.

Enkel förkunnelse

Från allra första stund då jag började predika har min förkunnelse varit väldigt enkel och bibel förankrad. Jag har trott på bibelns ord som det står och därmed har jag också fått uppleva dess kraft. Faktum är att jag under årens lopp har blivit allt mer enklare än någonsin. Jag har blivit enklare och enklare och förkunnelsen har blivit starkare och starkare.

Jag har från första början förstått att jag måste tala om Jesus och honom som frälsare och Herre. Predika jag inte om Jesus kommer människor missa honom och så blir de inte frälsta. F rån allra första början var jag därför mycket noga med att predika om Jesus. Jag har snart varit frälst i 33 år men jag har mer än någonsin blivit noga med detta.

Utanför och innanför kyrkväggarna 

Får människor utanför våra kyrkor och församlingar inte höra talas om Jesus kan de inte bli frälsta. Och detta är ju allvarligt. Men det allvarliga är också att det finns människor i våra församlingar som har varit medlemmar i många år, ja kanske i hela livet har de varit med i en församling, men de är inte frälsta. De vet inte hur man blir frälst och de har aldrig varit frälsta. 

Jag har därför upptäckt att vi inte bara behöver prata om frälsning i Jesus Kristus för icke kristna utan vi måste också tala om frälsning för de som är kristna i våra församlingar oc! h kyrkor.!  

Skulle du fråga en del hur man blir frälst så kan de inte svara på det därför att de inte är frälsta. De har ingen aning om hur man blir frälst. Vi måste predika för de som är innanför kyrkväggarna och vi måste predika för de som är utanför kyrkväggarna. Människor behöver Jesus Kristus. 

Själv vunnen för att vinna andra

För är de inte själva frälsta då kan de inte hjälpa andra att bli frälsta. För att vinna andra människor för Jesus måste du själv vara vunnen. Är du inte själv vunnen då har du inte nöd för de andra människor som inte är det. Du måste själv vara frälst och du måste veta hur man blir det. Vet inte du hur man blir frälst så kan du inte se på andra människor att de är ofrälsta och behöver bli frälsta.

Det var faktiskt inte så länge sedan jag förstod att vi också behövde predika det enkla budskapet om frälsningen i Jesus Kristus för dem som är så kallade kristna och som är medlemmar i våra församlingar. Jag har märkt att det är ett oerhört sug för sådant budskap i våra församlingar. Människorna för våra församlingar behöver få höra tala som Jesus. 

Talet om Jesus

Jag har hört långa predikningar av olika pastorer som har predikat 45 minuter men det har inte talat om Jesus. Detta tycker jag är en otrolig prestation. Tänk att kunna hålla en lång predikan utan nämna om honom som allting handlar om! Detta är inte bara ett missbruk av sin kallelse utan ett hån mot vår frälsare Jesus Kristus. Det är att vara föraktfull.

När jag hade blivit frälst och började vittna och predika för andra människor blev jag förvirrad då Jag mötte de som sade sig vara kristna. Eftersom det förstod inte vad jag pratade om då Jag talade om Jesus. Jag såg på deras ansiktsuttryck att de hade inte en susning om vad jag talade om. Det var alltså inte frälsta. Då förstod jag att vi måste tala om Jesus. 

Får inte människor tag på Jesus då missar de allting. Redan tidigt efter att jag hade blivit frälst var jag därför väldigt Jesus centrerad. Och det har jag varit sedan dess.

Oerhörd kraft

Jag har upptäckt att det är en oerhörd kraft i en enkel förkunnelse om Je sus Kristus. Man behöver inte en massa vältaligt tal och många ord och och teologiska djupheter som ingen begriper. De som lyssnar begriper det inte och den som talar begriper ännu mindre. 

Dessutom blir det oftast bara kraftlöst. Människor blir inte frälsta av sådant antal. De kan tycka att det är en fantastisk talare som uttrycker sig på finurliga sätt, ja till och med berömmer honom, men det är kraftlöst och Gud kan inte bekräfta sitt ord. 

Vill du ha kraft mötena och i ditt kristna liv? Tala om Jesus! Berätta för människorna om hur man blir frälst!

Under årens lopp har flera hundra bliv it frälsta när de har besökt min bloggsajt&n! bsp;apg29.nu. Varför har de blivit frälsta? Jo, jag har talat enkelt om Jesus Kristus och hur man blir frälst. 

Människor måste få veta

Människor måste få veta hur de blir frälst. Vi kan tala om allting annat men talar inte om Jesus och hur man blir frälst då är allting bortkastat. Det är också att missbruka sin kallelse och skymma vad Jesus egentligen har gjort då han dog för alla människor för att frälsa dem från en evig död och från att gå evigt förlorad. 

Jag kan inte nog stryka under att vi måste tala om Jesus. Vi måste vinna de som är utanför kyrkväggarna men också de som är innanför. Detta är min kallelse. Och någon annan kallelse du inte inte heller att ha. 

Världen där en ofrälst själ finns

Jesus sa till sina lärjungar att det skulle gå ut i hela världen och predika evangelium. Om du är en Jesu Kristi lärjunge så gäller denna kallelse dig också. Vad är världen? Jo där det finns en ofrälst själ. Det kan vara innanför eller utanför kyrkväggarna. 

Där ska du predika och tala om Jesus och hur man blir frälst. Då gör du Guds vilja. Det var därför Jesus kom hit. Han kom hit för att frälsa.


CHRISTER ÅB! ERG

Kommentera gärna här!


Kontakt: Christer Åberg ☏ 070-935 66 96 ✉ christer.aberg@apg29.nu

BANKKONTO: 8169-5,303 725 382-4 | SWISH: 070 935 66 96

DELA DETTA MEJL TILL DINA VÄNNER OCH BEKANTA!

☑ Vill du avbeställa eller skriva upp dig för nyhetsbrevet går du hit: Nyhetsbrev | Apg29

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar