torsdag 6 april 2017

Passa på! Sänkt pris på Den längsta natten! - Apg29.nu nyhetsbrev: 17-04-07 01:00


Christer Åbergs gripande bok: Den längsta natten

Att förtrösta på Gud när det otänkbara inträffar

1491477055-sankt-pris.jpg

En sann berättelse om ofattbara förluster och om att vinna allt. Många har hört av sig och vittnat om hur starkt berörda de har blivit då de har läst boken Den längsta natten. Nu senast var det någon som berättade: 

"Jag både skrattade och grät när jag läste den. Nu ska min granne också läsa den!" 

Natten till den 22 december, den natt med flest mörkertimmar 2008, genomlider Christer Åberg sitt livs längsta och mörkaste natt, då han på ett mycket traumatiskt och oväntat sätt mister halva sin familj. Vi får följa en mans orubbliga tro, och hans förtröstan och tillit på Guds ledning och omsorg när det otänkbara plötsligt inträffar och hans värld rämnar. Boken är också en varmt berättad kärlekshistoria om Christers sökande efter Gud, hans längtan efter livslång kärlek och hans dröm om att en dag äntligen få känna sig verkligt älskad och önskad.


BERÄTTELSEN OM SPINDELN UR DEN LÄNGSTA NATTEN


Sidorna 132-133

Första tiden var hemsk. Jag levde i en stor chock och Visste inte hur jag skulle hantera situationen, och inte heller visste jag hur jag skulle hantera min dotter som bara grät och grät och grät...

Jag hade gjort precis det som prästen hade rått mig till när jag hade frågat vad jag skulle säga till Dessan:

"Säg precis som det är. Man kan inte skydda barnen från verklig­heten."

Så jag berättade för Dessan att mamma var död, att hon var i himlen hos Jesus och aldrig mer skulle komma hem igen. När ett barn på dagis senare frågade henne var hennes mamma var, svarade hon:

"Hon är död och är hos Jesus i himlen."

Men nu bara grät och grät hon. Hon var otröstlig och jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Jag gick i rummet med Dessan i min famn. Hon grät och låg med sitt ansikte mot min axel.

"Ska jag sjunga någonting för dig?" frågade jag henne.

"Ja", svarade hon med en ynklig barnröst.

Jag Visste att Dessan tyckte om den fina sången Halleluja du bor i mig. Hon brukade alltid önska den när jag frågade henne om jag skulle sjunga något. Hon kallade den inte för Halleluja du bor i mig utan hon sa alltid "prisa dig". Så fort hon brukade säga "prisa dig" visste jag direkt Vilken sång hon menade. Jag tyckte själv om den sången. Den passade både för vuxna och barn.

Vad ska jag sjunga?" frågade jag Dessan, övertygad om at t hon ville att jag skulle sjunga just den där sången.

Men till min förvåning sa Dessan gråtfärdigt:

"Spindeln!"

Spindeln? Imse vimse spindel?" Det är ju inte ens en kristen sång. Men så sjöng jag den för min dotter, medan jag gick med henne i min famn i vår stora lägenhet.

Imse Vimse spindel 

klättra uppför trå'n. 

Ner faller regnet 

spo­la spindeln bort. 

Upp stiger solen 

torka bort allt regn. 

Imse Vim­se spindel 

klättra upp igen.

Det här blev en hel predikan för mig. När jag sjöng sången så målades händelsen med spindeln upp i mitt inre. Jag såg hur han kämpade för att klättra upp för tråden. Men plötsligt kom katastrofen. Regnet kom och spolade bort spindeln. Men då kom undret - miraklet! Solen steg upp och torkade bort allt regn så spindeln fick nytt mod och kunde börja klättra upp igen.

På samma sätt hade Dessan och jag drabbats av katastrofen, men solen, Jesus, stiger upp och ger oss nytt mod, så att vi med nya kraftiga tag åter kan klättra upp igen.

Efter att jag hade sjungit den här sången grät Dessan inte längre.



BESTÄLLNING

159 kr + 26 kr porto

Vid beställning av 3 böcker eller fler: Fraktfritt!
Vid beställning av 10 böcker eller fler blir det dessutom 10 kr rabatt per bok!

Mejl: bok@apg29.nu

Telefon: 070-935 66 96

Boken passar bra som en present eller evangelisationsbok!



Christer Åberg bor i Äng, utanför Nässjö med sin dotter Desiré. Under många år har han drivit en av Sveriges största privata bloggsajter www.apg29.nu. Ha n är även verksam som evangelist och medverkar med sång, musik och förkunnelse på möten runt om i landet.


Boken är utgiven på Semnos förlag.




Kontakt: Christer Åberg
Betala/Ge bidrag
  • Bankkonto: 8169-5,303 725 382-4 
  • Swish: 070 935 66 96
Apg29 på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar